سفارش تبلیغ
صبا ویژن
به یاد دارید که لذتها تمام شدنى است ، و پایان ناگوار آن برجاى ماندنى . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :4
بازدید دیروز :0
کل بازدید :1255
تعداد کل یاداشته ها : 3
103/9/4
4:12 ع

رعد و برق:

 

در قرآن مجید کراراً سخن از «رعد» و «برق» به میان آمده و بلافاصله بعد از آن به   ریزش بارانها اشاره شده است .

   در آیه 24 سوره روم می خوانیم   ": وَ مِنْ   ءَایَاتِهِ یُرِیکُمُ الْبرَْقَ خَوْفًا وَ طَمَعًا وَ یُنزَِّلُ مِنَ السَّمَاءِ   مَاءً فَیُحییِ بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا إِنَّ فىِ ذَالِکَ لاََیَاتٍ   لِّقَوْمٍ یَعْقِلُون‏: و از آیات ونشانه های او این است که برق (و رعد ) را به شما نشان می دهد که هم مایه بیم است و هم امید(بیم از صاعقه ها و امید به نزول باران) و از آسمان آبی فرو می فرستد که زمین را بعد از مردنش، با آن زنده می کند در این نشانه هایی است (از عظمت و قدرت خدا) برای گروهی که فکر می کنند ".

 و درآیه 12 سوره رعد می خوانیم" : هُوَ الَّذِى یُرِیکُمُ الْبرَْقَ خَوْفًا وَ طَمَعًا وَ یُنشِئُ السَّحَابَ الثِّقَال‏: او کسی است که برق را به شما نشان می دهد که هم مایه ترس است و هم امید، و ابرهای سنگین ایجاد می کند ".

آیه 12 سوره رعد و 24 سوره روم در قرآن رعد و برق را هم مایه ی امید و هم مایه ی ترس معرفی میکند و امروز با اکتشافات علمی ثابت شده که رعد و برق فوائد و برکات فراوانی دارد از جمله :1-آبیاری و از برق معمولا حرارت فوق ا لعاده زیادی تولید می شود که مقدار زیادی از هوای اطراف را سوزانیده و در نتیجه فشارها کم شده و ابرها می بارند.2-در هنگام برق قطرات باران با اکسیژن کافی اضافی ترکیب شده که یکی از آثارش کشتن میکروبهاست و به همین دلیل هر سال که رعد و برق کم باشد آفات گیاهان زیاد می شود. 3-قطرات باران بر اثر برق و حرارت شدید یک حالت اسیدی پیدا می کند و هنگام پاشیدن بر زمینها یک نوع کود گیاهی موثر ساخته می شود و گیاهان تغذیه می شوند در گذشته کسی دقیقاً نمی دانست که پیدایش «رعد» و «برق» از کجا است، و لذا هرکس فرضیه ای برای خود درست می کرد و گاه آن را با اسطوره ها و افسانه ها می آمیخت.

 امروز مسلم شده است که جریان رعد و برق مربوط به تخلیه های الکتریکی است که بین دو قطعه ابر یا الکتریسته های مختلف (یکی مثبت و دیگری منفی) حاصل می شود، و در واقع همان طور که وقتی دو سیم برق به هم نزدیک شود، جرقه ای می زند که هم دارای صدا و هم حرارت است، همین معنی در میان ابرها رخ می دهد ، «برق» جرقه عظیم آن است و«رعد» صدای آن جرقه.

و گاه این تخلیه الکتریکی بین قطعات ابری که دارای الکتریسیته مثبت است و زمین که معمولا الکتریسیته منفی دارد صورت می گیرد و در این هنگام، جرقه در سطح زمین ظاهر می شود، و آن را « صاعقه » می نامند که سبب آتش سوزی های مهیب در بیابانها و جنگلها و گاه در ساختمانها می شود و ممکن است یک گله گوسفند عظیم را در یک لحظه تبدیل به خاکستر کند، و یا اگر به کوه بخورد سنگها متلاشی شود، و یا اگر به سطح دریا اصابت کند جاندران دریا را در یک منطقه نابود سازد همه اینها به خاطر آن است که حرارت حاصله از آن جرقه بسیار بالا است ( درحدود پانزده هزار درجه سانتیگراد یعنی تقریبا دو برابر حرارت سطح خورشید) حرارتی که همه چیز را مبدل به دود و خاکستر می کند.

بنابراین گرچه رعد و برق ، از مظاهر وحشتناک جهان طبیعت است ولی با این حال فواید و برکات زیادی نیز در بر دارد.

یکی از مهمترین آثار آن، نزول بارانهای سنگین است، زیرا حرارت ناشی از آن، مقدار زیادی از هوای اطراف را می سوزاند، و فشار هوا کم می شود و می دانیم، در فشار کم، ابرها می بارند، و به همین دلیل رگبارهای شدید بعد از رعد و برقها ظاهر می شود.

این نکته نیز جالب توجه است که در همان حال که ابرهای متراکم تا نزدیکیهای زمین را می پوشانند و هوا تاریک می شود، و صدای غرش رعد و روشنایی برق شنیده و دیده می شوند، تندبادهای «بالابر» ، سبب می گردد که ابرها، حامل دانه های درشت و فراوان شوند و بسیار ثقیل و سنگین گردند. و این درست همان چیزی است که در آیات فوق خواندیم که بعد از اشاره به مساله برق سخن از ابرهای سنگین می گوید.

از این گذشته حرات شدید برق سبب می شود که قطرات باران با مقدار بیشتری از اکسیژن ترکیب شده و آب اکسیژنه که آب سنگین نیز گفته اند (H2O2) حاصل شود و این آب سنگین، اثر فوق العاده ای در کشتن بسیاری از میکربها و آفات نباتی دارد و لذا دانشمندان گفته اند هر سال رعد و برق کمتر باشد آفات نباتی بیشتر است. (و این تفسیر دیگری است درباره ابرهای سنگین ).

اضافه بر اینها قطرات باران که با «کربن هوا» به واسطه حرارت شدید برق آمیخته می شود حالت اسید کربنیک پیدا می کند که بعد از پاشیده شدن بر زمینها و ترکیب با مواد دیگر، ترکیباتی به وجود می آورد که از بهترین کودها برای پرورش گیاهان محسوب می شود. تا آنجا که بعضی از دانشمندان می گویند مقدار کودی که از رعد و برقها در کره زمین به وجود می آید بالغ بر ده میلیون تن در سراسر کره زمین است که رقم بسیار بالایی است.

هنگامی که این اکتشافات علمی را در برابر آیات فوق قرار می دهیم و مخصوصا با توجه به این که در آن عصر و زمان و به ویژه در محیط عربستان کمترین اثری از این علوم وجود نداشت به عظمت علمی قرآن آشناتر می شویم.


90/7/18::: 2:40 ع
نظر()
  
  

بخش اول

نیروی جاذبه :

 

أَلَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ کِفَاتًا

مگر زمین را محل اجتماع نگردانیدیم  (مرسلات 25)

إِنَّ اللَّهَ یُمْسِکُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ أَن تَزُولَا وَلَئِن زَالَتَا إِنْ أَمْسَکَهُمَا مِنْ أَحَدٍ مِّن بَعْدِهِ إِنَّهُ کَانَ حَلِیمًا غَفُورًا (41)

همانا خدا آسمانها و زمین را نگاه مى‏دارد تا نیفتند و اگر بیفتند بعد از او هیچ کس آنها را نگاه نمى‏دارد اوست بردبار آمرزنده  (فاطر 41)

و نیز همین مضمون در آیه 65 سوره حج آمده است .

نیروی جاذبه نیروی کششی است که بین همه اشیا به خاطر جرمشان به وجود می آید. جرم یک شیء مقدار ماده آن است. به خاطر نیروی جاذبه، شیئی که نزدیک سیاره زمین است به سوی سطح سیاره می افتد. بر شیئی که روی سطح زمین است به خاطر قوه جاذبه، یک نیروی روبه پایین به وجود می آید. ما نیروی جاذبه را بر بدنمان به صورت وزنمان احساس می کنیم. همچنین جاذبه، گازهای داغی را که خورشید را تشکیل می دهد نگه می دارد و سیارات نیز به خاطر نیروی جاذبه در مدارهای اطراف خورشید باقی

می مانند.

 

انسان ها برای قرن های متمادی درباره نیروی جاذبه دچار سوء تفاهم بودند و آن را درست نمی فهمیدند. در قرن چهارم پیش از میلاد ، ارسطو فیلسوف و دانشمند یونانی این ایده نادرست را تدریس می کرد که اشیای سنگین سریع تر از اشیای سبک می افتند. مردم این ایده را تا ابتدای قرن 17 میلادی قبول داشتند. یعنی تا زمانی که گالیله دانشمند ایتالیایی آن را تصحیح کرد. گالیله گفت که همه اشیا با شتابی یکسان سقوط می کنند مگر این که مقاومت هوا یا برخی نیروهای دیگر روی آنها اثر بگذارد . شتاب یک شیء میزان تغییر سرعت آن در واحد زمان است. او گفت یک شیء سنگین و یک شیء سبک که از ارتفاعی مساوی می افتند همزمان به زمین می رسند.

 

 

تاریخچه :

برخی معتقدند که ( بعد از اشارات علمی قرآن و روایات اهل بیت (ع) ) ابوریحان بیرونی (440 ق) اولین کسی بود که به نیروی جاذبه پی برد. اما مشهور آن است که نیروی جاذبه عمومی اولین بار توسط نیوتن(در قرن هفدهم میلادی) کشف شد . داستان افتادن سیب از درخت و انتقال ذهنی نیوتن به نیروی جاذبه معروف است .

 

 

نیوتن بر اساس قوانین کلی حرکت سیارات را اینگونه تبیین کرد:

 الف ـ بر طبق قانون جاذبه عمومی کلیه اجسام همدیگر را جذب می‌کنند و این کشش به دو چیز بستگی دارد: جرم و فاصله یعنی با جرم نسبت مستقیم دارد و هر قدر جرم یک جسم بیشتر باشد نیروی کشش آن نیز زیادتر می‌شود. برای مثال جرم خورشید 330 هزار برابر جرم زمین است و لذا نیروی جاذبه خورشید نیز 330 برابر نیروی جاذبه زمین است و بر همین اساس است که زمین تحت تأثیر نیروی جاذبه کمتر می‌شود و به نسبت مجذور این فاصله نیروی جاذبه کاهش می‌یابد مثلاً اگر این فاصله دو برابر شد نیروی جاذبه چهار برابر کمتر می‌شود.

 ب ـ بر طبق قانون گریز از مرکز هر جسمی که برگرد مرکزی حرکت کند در آن جسم طبعا کششی بوجود می‌آید که می خواهد از آن مرکز دور شود. مثل قطعه سنگی که به ریسمانی بسته‌ایم و می‌گردانیم.

حرکت زمین ، سیارات ، قمرها و اجرام آسمانی در مدارهای خود و گرد همدیگر در نتیجه ترکیب دو نیروی جاذبه و گریز از مرکز است همین دو نیرو است که اجرام فضائی را در مدار خود نگاه می‌دارد و از سقوط آنها و از تصادم و اصطکاک آنها باهم جلوگیری می‌کند.


  
  

مهدی(عج) از دیدگاه دیگران  

سیری گذرا در کتب  مقدسه ی ادیان و مذاهب ختلف جهان ، هر پژوهشگری را به پذیرش این حقیقت ناگزیر می سازد که اعتقاد به ظهور مصلحی که در آخرالزمان ظهور کرده جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد یک اعتقاد جهانی و همگانی است و همه پیامبران از طرف آفریدگار توانا به قوم خود نوید داده اند که سرانجام مصلحی غیبی ظهور کرده ، طومار جنایت ها و خیانت ها را در هم پیچیده حکومت واحد جهانی را براساس عدالت و آزادی واقعی بنا خواهد کرد . ( خادمی شیرازی ، 1371 : 45 )

پیروان واقعی همه ادیان آسمانی در انتظار آن مصلح بزرگ لحظه شماری می کنند و نوید ظهور آن انقلابگر پیروز در همه کتاب های آسمانی آمده است که در اینجا به چند نمونه اشاره می کنیم .

در کتاب زبور نویدهای مصلح غیبی بسیار فراوان است و جایی از زبور می فرماید : قوم ها را به انصاف داوری خواهد کرد . آسمان شادی کند و زمین مسرور گردد .

دریا و پری آن غرش نمایند . صحرا و هرچه در آن است به وجد آید . آنگاه تمام درختان جنگل ترنم خواهد نمود به حضور خداوند زیرا که می آید . زیرا که برای داوری جهان می آید ربع مسکون را به انصاف داوری خواهد کرد . ( خادمی شیرازی ، 1371 : 46)

و همچنین نویدهای مصلح آخر الزمان تورات آمده است .

 

مهدی(عج) در احادیث شیعه و اهل سنت

پس از قرآن کریم ، روایات و احادیث معصومین(ع) معتبرترین منابع در خصوص حضرت مهدی (عج) و انقلاب جهانی او می باشند که به ذکر چند نمونه می پرداریم .

1) روایاتی که از منابع شیعه و اهل سنت نقل شده اند . ( حمیدی هشترودی ، 83 : 21)

2) پیامبر(ص) در حدیثی فرموده اند : خداوند از اهل بیت من مردی را برمی انگیزد که نام او از نام من و کنیه من است و او زمین را پس از آنکه از ظلم و ستم پرشد عدل و قسط را برپا می کند.

پیامبر(ص) فرمود : مهدی از فرزندان من است ، صورتش مانند ماه شب چهارده می درخشد. ( خادمی شیرازی : 1371 : 305)

3) امام حسن مجتبی (ع) نیز در جریان صلح با معاویه در اعتراض یکی از یاران خود در مورد صلح با معاویه فرمود : مگر نمی دانی برای هریک از ما عهد و پیمانی بر طاغوتیان است ، غیر از قائم آل محمد که عهدی با کسی ندارد .

مرد معترض گفت : قائم آل محمد چه کسی است ؟

امام حسن (ع) فرمود : قائم آل محمد کسی است که روح ا... عیسی ابن مریم در هنگام ظهور پشت سر او به نماز خواهد ایستاد و او نهمین اولاد برادرم حسین است و عمر او طولانی خواهد بود و هنگامی که ظهور نماید گویی یک مرد 40 ساله است . ( حمیدی هشترودی ، 83 :22)

ادامه مطلب...

90/7/13::: 5:59 ع
نظر()